brand-management f3c73214-cb2b-42aa-964b-4626fab2d131

علامت تجاری يك نشان مشخص است كه کالا و خدمات به خصوص كه توسط فرد يا شرکت خاصي توليد و فراهم شده اند را متمايز مي كند. منشأ آن به زمان باستان بر مي گردد ؛ وقتي كه صنعت گران امضاها يا علائم خود را روي آثار هنري و كاربردي خود چاپ مي كردند. در طي سالها اين علامت ها جاي خود را به سيستم امروزي ثبت و حفاظت آرم تجاري دادند. اين نظام به مصرف كنندگان كمك مي كند كه از كالاها و خدماتي كه ماهيت و كيفيت آنها مورد نظرشان است و با آرم مخصوص مشخص شده اند، بهره بگيرند.

آرم تجاری از طريق حصول اطمينان از حقوق انحصاري براي شناختن كالاها و خدمات يا اجازه دادن به ديگران مبني بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب اثر را محافظت مي كند. مدت زمان اين حفاظت متفاوت است ولي آرم تجاري قابليت تمديد شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد. محافظت آرم تجاري توسط مراجع قانوني كه در اكثر نظام ها اجازة متوقف كردن تخلف در اين زمينه را دارند، تأييد مي شود.
از ديدگاه وسيع تر، علائم تجاري با رسميت بخشيدن و دادن سود اقتصادي به صاحبان آنها، در سطح جهاني سرمايه گذاري مي كنند و اين ابتكار را ترويج مي دهند. حفاظت علائم تجاري همچنين مانع تلاش هاي رقباي غيرمنصف، مثل متقلبان، براي استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائة خدمات نامرغوب يا متفاوت مي شوند. اين نظام، آگاهي و امكان سرمايه گذاري جهت توليد و فروش كالاها و خدمات را در منصفانه ترين شرايط ممكن به مردم مي دهد و از اين راه تجارت بين المللي را تسهيل مي كند.