در دنیای رقابتی امروز که مهمترین مسئله سازمانها حفظ بقا میباشد لازم است با مطالعه دقیق بازار و رقبا استراتژیهای مناسبی اتخاذ گردد و مانند نقشه ای دقیق و حساب شده در دست سازمان باشد که بتواند راهگشا باشد . یک طرح کلی روشن برای موفقیت سازمانها در فروش یعنی طرحی که تمام فعالیتهای سازمان را نشان دهد .میتوان گفت این طرحها نوعی آمادگی برای سازمانها فراهم میسازد و آمادگی کامل مشخصه حرفه ای هاست . این طرحها نوعی شیوه تفکر از آینده به حال میباشد .
در این نوع طرحها موارد ذیل مورد بررسی قرار میگیرد :
- آرمانهای کسب و کار
- بیان ماموریت سازمان
- برنامه مدیریتی و سازماندهی
- مزیتهای رقابتی
- نمودار سازمانی
- توصیف کسب و کار(معرفی کسب و کار – محصول یا خدمت و تحلیل صنعت)
- نقاط ضعف اساسی مدل کسب و کار
- نقاط قوت اساسی
- تهدیدات قابل ملاحظه
- فرصتهای قابل ملاحظه
- تحلیل SWOT
- برنامه بازار و بازاریابی
- توصیف بازار
- تحلیل رقبا
- استراتژی بازاریابی (1- استراتژی محصول 2- استراتژی مکان 3-استراتژی توزیع 4- استراتژی قیمت 5- استراتژی جذب مشتری )
- برآورد میزان تقاضای بازار
- برآورد میزان تولید رفیا
- برآورد سهم بازار و میزان تولید
- برنامه عملیاتی (تولید)
- توصیف محصولات وخدمات
- تعیین هزینه های ثابت تولیدی (زمین مورد نیاز مساحت محوطه و ساختمان تجهیزات تولیدی مورد نیاز تجهیزات اداری مورد نیاز وسایل نقلیه مورد نیاز وسایل کمک تولیدی )
- تعیین هزینه های متغیر تولیدی (مواد اولیه مستقیم و غیر مستقیم نیروی انسانی مورد نیاز سوخت و انرژی نگهداری و تعمیرات )
- برنامه مالی سالیانه (سرمایه گذاری در گردش و ثابت ) منابع مالی مورد نیاز
- محاسبه بهای تمام شده درحال ظرفیت کامل
- برآورد قیمت فروش
- برآورد درآمد مورد انتظار
- برآورد هزینه های فروش
- صورتحساب سود و زیان سالیانه
- جریان نقدینگی
- پیش بینی ترازنامه سالیانه
- تهیه گانت (برنامه مورد نیاز طرح کسب و کار )
- تحلیلهای مالی(نقطه سر بسر نرخ بازگشت سرمایه نرخ بازده داخلی و….)
- ریسکها و مفروضات اساسی
ارسال دیدگاه